30 juli 2013

IBS - Irritable Bowel Syndrome

Jag har sen jag fick Charlie kanske 6 månader efter han kom till världen haft problem med magen, 
Jag hade ständigt magknip så ont hade jag att jag knappt kunde gå, m.m
För kanske 2 år sen tog jag kontakt med vårdcentralen och dom kände och trodde det var att min magmun inte stängdes att den alltid var lite öppen eller vad man ska säga.
Så dom sa till mig att jag inte skulle stressa med någonting äta regelbundet och så och det gjorde jag självklart jag lyssnade på dom . Sen vet jag inte hur länge det tog igen till jag kontaktade dom ännu en gång och dom gjorde samma sak igen tog blodprover m.m men det visade ingenting, jag nöjde mig inte och frågade om man kanske inte kunde bli undersökt lite mer ordentligt, så dom sa att dom skulle prata med mag och tarm centrum, efter några veckor fick jag ett brev hem att jag var välkommen dit på en coloskopi och gastroskopi så fick jag även laxeringsmedel jag skulle ta dagen innan eller va det va var sjukt mycket jag skulle dricka i alla fall vet jag och jag fick verkligen inte i mig allt, det var som att dricka saltvatten om inte ännu värre USCH, det va hemskt .
Men dagen efter då så gick jag upp och gjorde det fick sjukt mycket medicin/morfin och smärtlindrande det behövdes verkligen men när dom kolla så såg dom inget fel. :( jag hade helt ärligt hoppats på det !
Men det var bara att leva med det tänkte jag, men sen för kanske knappt ett år sen gick jag upp på apoteket för jag skulle ha någonting kommer inte ihåg vad, så gick jag förbi hyllan för magen och hitta Iberogast man skulle ta 20 droppar 3 gånger om dagen jag tänkte jag måste ju bara testa det jag visste knappt vad IBS var för något men ville bara bli bättre !!
Så efter kanske någon vecka jag har tagit det här så kände jag stor skillnad på både min mage och mitt humör med trötthet m.m :)
Sen slutade jag med det ett tag eller har inte tagit något på kanske 8-9 månader och har känt mig ganska bra,
Sen för typ 5 månader sen fick jag lustig känsla i magen igen och kunde knappt gå så då åkte jag in akut med mamma och dom kollade men hittade inte direkt något dom trodde det kunde vara blindtarmen men att jag skulle komma tillbaka dagen efter och då visste jag att jag inte kunde ha med mig någon så jag åkte dit själv och fick komma in med dropp och grejer fick alltså inte äta någonting och där låg jag på akuten mitt i ett rum helt ensam i flera flera timmar, tills jag äntligen fick komma upp på ett rum på KAVA.
Det var det oxå till och från den ena sa att dom skulle operera mig och måla på min mage vart dom skulle gå in m.m, men sen kom en annan och sa att det inte kunde vara blindtarmen för att jag inte hade så mycket smärta som man brukar ha om det är blindtarmen men jag hade ju för fan fått hur mycket morfin som helst jag låg ju där och var typ hög på skiten, och hade inte ätit på sjukt länge så låg bara och grät och grät, sen dagen efter det fick jag iaf en operations tid ÄNTLIGEN tänkte jag då får jag äta efter :P
Efter operationen mådde jag bara illa och ville inte alls äta och då grät jag för det ist jaja det har inget med IBSen att göra men det var ändå magen, och efter det har jag känt mig sjukt bra i hela magen.

Tills för några veckor sen, har varit sjukt trött aldrig känt mig utvilad, har jämt knip i magen vad jag än äter och även om jag inte äter, mår illa sjukt ofta, är deppig hela tiden, är typ aldrig hungrig och när jag väl äter så blir jag mätt direkt, har gått ner sjukt mycket i vikt, har alltid svårt att somna, ja listan kan göras lång av mina problem.
Det var faktiskt min mamma som sa att det kanske var IBS igen som har börjat och att jag kanske skulle börja med iberogast igen, 
Så det va faktiskt idag jag började kolla om det verkligen kan vara IBS jag har och alla symtom stämmer verkligen in :( så det blir att köpa det å fort som möjligt, det jag lider mest av nu egentligen r att jag ständigt är trött att jag inte orkar något och att jag inte kan äta för att jag ständigt får magknip m.m :(

Ja nu vart det här inlägget mycket längre än vad jag har tänkt mig men skönt att skriva av sig och det kanske är fler som känner igen sig som jag kan hjälpa !!

Hittade även ett inslag från nyhetsmorgon som berättar om IBS - Irritable Bowel Syndrome :

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2255059&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar